Egenvårdens ABC

Tandborstning – sätt och noggrannhet
Borsta tänderna noggrant med en liten mjuk tandborste både morgon och kväll. Använd en bastandkräm, som innehåller fluor. Fluortandkräm är en viktig i förhindrandet av uppkomst av hål, eftersom fluor stärker tänderna mot syraattacker. Glöm inte att rengöra mellan tänderna. Ordentlig rengöring av tänderna håller även tandköttet friskt! Med eltandborste rengör du tänderna mer effektivt än med en vanlig tandborste.

Kost och munhälsa
En nyttig, varierande kost som ger tuggmotstånd är bäst för tänderna. Varje gång du stoppar mat i munnen orsakar bakterierna en syraattack, och då löses tandytan under bakterietäcket upp en aning. Mellan syraattackerna neutraliserar saliven syrorna och reparerar skador på tandytan, men det tar omkring tre timmar. Om du äter oftare löses tandytan upp mer och mer för varje dag – det börjar bildas hål. Dina tänder klarar av fem mål mat om dagen, dvs. frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Nyttiga mellanmål som gör att du orkar längre är frukter och grönsaker, fullkorns- och mjölkprodukter.

Efter målet rekommenderar vi helxylitolprodukter, eftersom de förstärker salivens skyddande egenskaper. Sockerhaltigt tilltugg leder däremot till att blodsockret pendlar, vilket gör att man blir trött istället för att piggna till. Småätande gör att man tappar aptiten och inte får i sig nödvändiga näringsämnen. Mat som innehåller mycket socker och fett leder till övervikt, vilket ökar risken att drabbas av högt blodtryck och typ 2-diabetes. Mellanmål som innehåller socker gör att bakterietäcket på tändernas yta blir tjockare och då behöver saliven mer tid på sig att reparera tänderna. Hål bildas i tänderna på just de ställen som inte gått att få rena.

Xylitol
Sötsaker sötade med xylitol rekommenderas och passar nästan alla. Xylitoltuggummi eller-pastill efter måltider och mellanmål avbryter syraattacken och förhindrar på så sätt upkomsten av hål i tänderna. Xylitol ersätter dock inte tandborstning!

Sköt om dina tänder!